Vliv konfliktu na mezinárodní leteckou, námořní a železniční přepravu.
Letecké přepravy:
Podle posledních zpráv došlo v důsledku sankcí proti Rusku k velkému omezení kapacit některých leteckých společností nebo dokonce k pozastavení servisů (Finnair, Air France - KLM a Lufthansa) do Koreji, Japonska a Číny, které byly trasovány přes Ukrajinu a Rusko. V Importním směru do Evropy servis funguje, ale kapacita se každým dnem snižuje. Ruská letadla společnosti AirBridgeCargo operující ve skupině Volga-Dnepr byla již před 3 dny vyklizena z EU a Kanady, která se připojila k uzavření svého vzdušného prostoru pro ruská letadla. Očekáváme nárůst cen a zhoršenou dostupnost přepravních kapacit.
Námořní přepravy:
Někteří rejdaři jako Hapag Lloyd nebo Maersk line pozastavili servis do ruských přístavů. Očekává se, že ostatní rejdaři se budou přidávat. Je to logický krok v reakci na sankce a částečné odříznutí Ruska od mezinárodního bankovního platebního systému SWIFT, kdy ruští obchodníci nebudou schopni dostát závazkům. Pokud konflikt potrvá déle, může se stát, že rejdaři budou omezovat i servis z/do Černého moře, a to hlavně v reakci na bezpečnostní rizika. Zásilky se tak budou muset překládat v Řecku nebo Turecku pro následnou pozemní přepravu do zemí jako Moldavsko, Rumunsko a Bulharsko.
Železniční přepravy:
V současnosti funguje vlakové spojení na trase Čína – EU a EU – Čína bez omezení. Vzhledem k přesměrování tras vlaků přes Ukrajinu na trasu ČÍNA – KAZACHSTÁN – RUSKO – BĚLORUSKO – POLSKO – ČR se dá očekávat, že bude docházet ke zpoždění z důvodu zahlcení této trasy. V návaznosti na sankce proti Rusku se může stát, že situace bude dál eskalovat a dojde k přímému ovlivnění průchodnosti této trasy. Situaci nadále sledujeme.