Konečně je všeho dostatek – obalů, obalového i výplňového materiálu. A navíc mírně zlevnily. Po tříletém náročném období je to příjemná zpráva pro všechny firmy, které obaly pro své zboží potřebují. Důvody, proč se to změnilo, však příliš pozitivní nejsou: menší poptávka spotřebitelů i firem a celkový pokles ekonomiky.
Obaly na trhu jednoduše nebyly
Turbulentní období posledních let vyústilo v řadu v problémů, které mají za následek ochladnutí trhů a nižší poptávku spotřebitelů. Nejdřív obaly jednoduše nebyly, nebo jich bylo málo, poté extrémně zdražily. I pro manažery výrobních firem se obaly staly velkým tématem, přestože ho doposud nemuseli řešit. Hrozilo zastavení výroby kvůli hromadícímu se zboží, které nebylo do čeho zabalit. Tomáš Körner, vedoucí produktu Obaly Geis CZ + SK, přibližuje, jak se se situací logistický provider popral: „My jsme se naštěstí předzásobili tak, že nikdo z našich klientů problém s nedostatkem neměl a dokázali jsme vykrýt i potřeby dalších firem, se kterými třeba dlouhodobě nespolupracujeme. Cenu jsme tak díky zásobám dokázali udržet stabilní.“
Radši jistotu než podražené ceny
V průběhu loňského léta se začaly dodavatelské řetězce v oboru obalářství vracet ke svým kapacitním normám, obalů byl dostatek a vzhledem k tomu, že začala klesat i poptávka, ceny se pomalu snižovaly.
Nákupčí obalů ve výrobních a prodejních firmách po všech eskapádách a tvrdých nárazech nekoukají jen na cenu. Při rozhodování o výběru dodavatele jsou stále důležitější i jiné faktory. Chtějí totiž najít partnera, na kterého se mohou spolehnout a takové výkyvy neřešit. Nejedna firma se totiž kvůli nedostatku obalů potýkala dokonce s existenčními problémy.
Někteří obaláři sice nabízejí obalový materiál za výrazně nižší ceny, než je na trhu obvyklé, ale jejich podnikání v podstatě na nule (jen na úhradu nákladů) není dlouhodobě udržitelné. Navíc snižují spolehlivost a kvalitu celého oboru – při sebemenších výkyvech trhu mají obvykle problém dostát svým závazkům u klientů a roztáčí další spirálu problémů.
Obal sice tvoří část nákladů výrobku, ale to je třeba posuzovat i s ohledem na veškeré další, s ním spojené aspekty. Nejen cena obalu je důležitá. Je to i způsob balení, kvalita použitého materiálu, ba i využití skladovacích prostor. Po úsporných opatřeních, souvisejících s pandemií covid, se už ale těžko hledají další možnosti úspor v balení. Körner toto potvrzuje: „Klienti k nám chodí čím dál častěji pro radu a návrh nového řešení obalového materiálu pro své zboží. My se v rámci konzultací snažíme nalézt další možné úspory, aby se množství obalů i jejich využití optimalizovaly. Nebývá neobvyklé, že menší změnou v zajetém systému klientovi ušetříme poměrně dost financí.“
Plast je ekologičtější než papír
Tlak na ekologii je nejen ze strany veřejných institucí, závazek si dávají i samy firmy a zelenější variantu často vyžaduje také finální spotřebitel. Ekologické materiály, obnovitelné zdroje, udržitelnost, uhlíková stopa…. Ale je to, co se tak prezentuje skutečně nejvíc ekologické? „V ideálním světě je plast více ekologický než papír,“ říká Tomáš Körner. Na výrobu papírového obalu se totiž použije velké množství chemie, barviv, lepidel… A navíc jde recyklovat jen sedmkrát, plast teoreticky donekonečna. Pokud by se veškerý plast vytřídil, potom je výsledek z hlediska ekologie jasný. To však není reálné, a tak je pravda někde mezi.
Cena nebo ekologie?
Směrem udržitelného rozvoje se vydává stále více firem i jednotlivců. S rostoucí inflací, vyššími náklady firem a nižšími reálnými příjmy lidí se však očekává, že cena bude ve vztahu k ekologickým aspektům hrát důležitější roli než v předchozích letech. Ekologická řešení jsou často dražší, a tak se předpokládá, že řada lidí i firem bude muset ekologické zájmy trošku upozadit. Navíc ve společnosti začíná probublávat averze ke všemu, co je bio, eko a zelené. Samozřejmě je ale mnoho firem, jejichž business i přes problémy úspěšně roste, a tak nemusí mezi cenou a ekologií volit.
„Jakékoliv predikce budoucího vývoje jsou nyní spíše věštěním z křišťálové koule. Výhledově sice očekávám ještě mírný pokles ceny obalů a jejich následnou stagnaci v druhém čtvrtletí tohoto roku, ale jak to bude ve skutečnosti, to lze jen těžko říci. Ekologické zájmy sice zůstanou zásadním tématem při volbě vhodného obalu, ale vzhledem k nepříznivému vývoji na trhu a finanční situaci jednotlivých entit budou dle mého muset, v některých firmách, lehce ustoupit ceně. Dále si vzhledem k okolnostem minulých let nedovolím dělat nějaké specifičtější prognózy,“ dodal Körner.